Geschreven door Manon

Blog: Mijn Recept Locatie is live!

Blog: Mijn Recept Locatie is live!

Met heel veel trots kunnen we meedelen dat alle apotheken vanaf januari 2023 van start kunnen met Mijn Recept Locatie, het eerste interactieve track & trace-portaal voor de patiënt. We staan graag even stil bij deze grote mijlpaal en nodigen je uit om mee te doen.


Interactieve communicatie met de patiënt

Al jaren is de software van Recept Locatie een bekend fenomeen voor de apotheek: t track & trace systeem voor de apotheek. Recept Locatie zorgt voor een centrale rol in de apotheek waar alle belangrijke communicatie en data samenkomt als informatie voor medewerkers van de apotheek. Ook worden patiënten geïnformeerd over de status van een pakketje. Afgelopen jaren hebben we tientallen, misschien wel honderden keren de vraag gekregen van de apotheek: kunnen we ook aan de patiënt communiceren WAT er klaar staat?


Minder telefoontjes in de apotheek

Naar deze wens hebben we geluisterd en met name het signaal van apothekers: ‘we worden gek van de continu rinkelende telefoon’. De vragen die aan de telefoon, balie en mail binnenkomen kennen we allemaal:

  • “Is mijn recept al binnen?”
  • “Is mijn recept al klaar?”
  • “Waar is mijn recept/Ik heb nog geen bericht ontvangen”
  • “Wat staat er klaar voor mij?”
  • “Wat is er niet leverbaar/besteld?”
  • “Kan het bezorgd worden?”
  • “Wanneer wordt het bezorgd?”
  • “Kan het pakketje in de kluis worden gelegd?”

Met Mijn Recept Locatie doen we ons best om de patiënt antwoord te geven op al deze vragen en verzoeken. Wat dus inhoudt het aantal (onnodige) vragen via telefoon, mail en balie significant zullen afnemen.


Hoe werkt Mijn Recept Locatie voor de patiënt?

Mijn Recept Locatie werkt vanaf het aanschrijven. De patiënt ontvangt bij aanschrijven een mail met een inloglink. Daarmee logt de patiënt in met een extra beveiligingslaag van het e-mailadres gecombineerd met een code via het mobiele telefoonnummer. Uiteraard kunnen we sommige berichten uitsluiten, bijvoorbeeld voor patiënten met een medicatierol en een ZZ-regels. Berichten voor Central Fill-pakketjes kunnen worden uitgesteld.

Het portaal is een webapp in de browser op een computer of telefoon. Er hoeft dus géén app gedownload te worden. Door de dubbele verificatie voldoet het portaal aan de norm voor informatiebeveiliging in de zorg. Wanneer de patiënt kiest om het apparaat waarop ingelogd wordt te onthouden, hoeft er maar één sms per 90 dagen verstuurd te worden.

Achter de login ziet de patiënt precies de status van de verschillende geneesmiddelen van het recept. Hier kan de patiënt ook de leveringsmethode van het pakketje wijzigen. De voorkeuren voor leverwijzigingen zijn natuurlijk weer helemaal aan te passen naar de wensen van jouw apotheek!


Hoe werkt Mijn Recept Locatie voor de apotheek?

Informeren over wat er wel en niet klaarstaat
Binnen Recept Locatie hebben wij een nieuwe functionaliteit: de nazendfunctionaliteit. Hierin kan je precies aangeven welk geneesmiddel er wel en niet klaar staat voor de patiënt. Dit wordt direct verwerkt in Mijn Recept Locatie, zodat de patiënt inzicht heeft in de status van zijn verschillende pakketjes. De patiënt hoeft voor deze informatie dus niet meer naar de apotheek te bellen!

Verwerken van signalen die terugkomen vanuit Mijn Recept Locatie
Wanneer een patiënt iets heeft aangepast in Mijn Recept Locatie, wil je dat weer kunnen verwerken in de apotheek. Bijvoorbeeld als een patiënt toch liever zijn pakketje in de kluis wil hebben, dan ophalen in de apotheken. Deze melding komt dan ook terug in Recept Locatie en kun je vanuit de apotheek heel eenvoudig verwerken.

Wat levert het op?

Inmiddels zijn er meerdere apotheken gestart met Mijn Recept Locatie. Deze apotheken zijn allemaal gestart met een 0-meting waarin we hebben gemeten hoeveel (onnodige) vragen er aan de telefoon, aan de balie en via de e-mail komen. Inmiddels zijn we even onderweg en kunnen we de voorzichtige conclusie trekken dat er beduidend minder onnodige vragen komen, welke beantwoord worden middels Mijn Recept Locatie. Patiënten zijn heel positief en we zien ook het aantal inlog-handelingen stijgen!

Daarnaast bied jij jouw patiënten met dit portaal een extra service. Win, win!


Aan de slag met Mijn Recept Locatie?

Wil je graag meer weten? Stuur ons dan een berichtje! Dan gaan we zorgen dat jij zo snel mogelijk van start kan.