Hier is jouw Trendwatcher. Want.. Wat gebeurd er allemaal in deze wondere wereld der farmacie? Wij weten en horen veel. Dit nemen wij zelf ook mee in het maken van strategische keuzes. Want je hoort om je heen al wat geluiden over Etos, Amazon, Artificial Intelligence, robots in een wachtkamer, beeldbellen en vast nog zo veel meer. Maar die geluiden horen we ook al best lang, dus wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die echt raakvlak hebben met de farmacie. Wij delen ze graag met je!

Platformeconomie

We beginnen met een hele mooie: platformeconomie. Misschien heb je deze term wel eens horen vallen. Het is dé trend waar grote partijen als Bol.com, Zalando, Wehkamp en Coolblue zich helemaal op richten. Dat is niet voor niks. Want in het buitenland is het een groot succes. In landen als China draait het hele leven op platforms. Het nieuwste platform is WeChat. Waar je werkelijk alles op kan doen: van Social Network, tot je vakantie boeken. Je kan er je taxi regelen, winkelen en ook direct transacties doen. Het is ook niet voor niks dat partijen als Amazone en Alibaba mega groot en succesvol zijn.

Het grote doel van een platform is om vraag en aanbod samen te brengen. Een ander mooi voorbeeld hiervan is Peerby. Dit is een platform om materialen die je niet zo vaak gebruikt aan elkaar uit te lenen, zoals een boormachine of een grasmaaier.

De voordelen van een platform:

  • Het is een store-in-store concept. Je kan als ondernemer jouw winkeltje op Bol.com plaatsen, dit is de nieuwe manier van ondernemen en de kans om hard te groeien;
  • Zelf een goede website of app neerzetten kost heel veel tijd, geld en energie;
  • Als ondernemer lift je ook direct mee op de marketing van het platform en je maakt gebruik van de reputatie ervan;
  • Uiteindelijk zoekt iedereen op lage prijs en korte levertijd!

In de Farmacie

Hierboven hebben we het over e-commerce. Het lijkt misschien ver van de farmaceutische wereld, maar vergis je niet. Het komt steeds dichterbij. Wist je dat je op Bol.com ook gewoon je (zelfzorg)geneesmiddelen kan kopen? Ga maar eens naar de website en type ‘paracetamol’ in. Je staat verstelt van het resultaat. Elk doosje die niet via de apotheek gaat – de geneesmiddelexpert! – is toch een gemiste kans?

We zien hierbij nog 2 opvallende zaken:

  1. De samenwerking tussen Bol.com en Etos
    Het eigen merk van Etos is verkrijgbaar via het platform bol.com. Denk aan luiers, babydoekjes, zelftesten, condooms en noem maar op. Daarmee wordt de volgende stap vanuit Etos richting digitale transformatie gezet. De partijen vullen elkaar aan op de expertise van drogisterijartikelen en e-commerce. Etos wil zichzelf daarmee ontwikkelen van traditionele drogist naar de persoonlijke gezondheidsadviseur.‘Persoonlijke gezondheidsadviseur’?? Dat klinkt best heftig/overdreven…. Tijd om tegengas te geven, vind je ook niet?
  2. Amazon neemt Pillpack over
    Daarmee heet het nu Pillpack by Amazon Pharmacy. Dit is een ontwikkeling die vorig jaar al heeft plaats gevonden, maar iets wat steeds dichterbij komt. In Europa zijn er ook al tientallen apothekers in dienst van Amazone. Dit lijkt een disruptieve ontwikkeling. Amazon steekt ook zeker niet onder stoelen of banken dat zij de ambitie hebben om als online apotheek te gaan functioneren.


Wat is de impact van deze ontwikkelingen?

Wat is de impact die we hier de komende tijd gaan zien en misschien zelfs wel voelen? Dat is lastig in te schatten. In het verleden hebben ook meerdere partijen een online apotheek opgezet. Het succes? Misschien minder dan gehoopt. Maar een enkele blijft wel overeind.

Er is een duidelijke behoefte vanuit de klant. Steeds meer mensen gaan online kopen en willen het gemak van online. Dat werd in de Corona-crisis wel even duidelijk. De grote partijen konden het niet bolwerken, zowel de leveranciers als de postbezorging. Maar werkelijk alles kan thuisbezorgd worden, van je boodschappen tot aan je planten. Van kleding tot … Gewoon alles eigenlijk!

Op hele korte termijn verwacht ik nog geen mega grote veranderingen, maar echt inzicht in wat er achter de schermen gebeurt is er ook niet. En je leest en merkt dat het ‘iets‘ aan zit te komen.

It’s up to you!

Want ondanks dat je het misschien nog niet gaat voelen de komende periode, gebeurd er wel van alles. Laat je niet verrassen door deze ‘sluipwespen’, maar wees zelf gewapend. Want als openbare apotheek heb je zo’n mega goede positie. Je zit midden in de wijk, bij de andere zorgverleners. Je kent je pappenheimers, je weet hoe moeilijk het is om alternatieven voor al die nazendingen te vinden. Je hebt jaren geïnvesteerd in een goede relatie met je leveranciers, je klanten, je medezorgverleners. Gebruik deze relaties.

Want het gaat wel om geneesmiddelen. Als het gaat om je gezondheid zijn mensen toch (nog) wat voorzichtiger. Mensen willen vertrouwen hebben. Maar hoe lang nog als het gemak zich online aandient. Willen ze dan dat vertrouwen ook nog of gaan ze dan toch voor gemak?

EazyMed

Tja, zoals gezegd gebruiken wij deze input ook voor onze strategie en daarom hebben wij EazyMed gebouwd. Ons platform heet EazyMed. Daarmee gaan wij jou als gevestigd apotheker helpen om op te boksen tegen welke online invloed dan ook. Iemand zei laatst gekscherend ‘ah, de Amazon-killer’. Iedereen moest lachen, maar ik heb geleerd dat de beste ideeën vaak degene zijn waar iedereen om moet lachen.

Laten we vooral lekker eigenwijs doen en onze eigen koers blijven varen. De farmacie doet het op zijn eigen manier. Door een grote centrale oplossing (lees: EazyMed)  kan je decentraal in jouw apotheek alle klanten bedienen zoals zij dat willen. De oudere klant die naar de balie wil komen? Prima, die hebben we al! De klant die het te druk heeft om overdag langs te komen en het wel in de kluis wil komen halen? Check, hebben we ook al. De klant die zelf online wil beslissen waar, wanneer en hoe laat hij zijn medicijnen komt halen? Prima, dat kan ook met EazyMed!

Dat is in lijn met wat alle grote jongens doen. Wat wil de klant? Want als jij goed naar je klant luistert.. Komt en blijft hij echt wel bij jou!

Heb jij nog mooie trends gesignaleerd of wil je iets anders delen? Stuur een berichtje naar manon@apotheekpartners.nl. Dit vind ik leuk!

 

Mijke, Manon & Saskia
Oprichters en eigenaren Apotheek Partners