Deze maand bestaat Apotheek Partners 10 jaar. Samen met eigenaren Manon en Saskia blikken we terug op de afgelopen 10 jaar. We staan stil bij de start van Apotheek Partners, hoe de afgelopen jaren zijn verlopen, wat waren de hoogte- en dieptepunten, wat is de visie Apotheek Partners op de huidige apotheekwereld en waar zien zij zichzelf over 10 jaar?

10 jaar Apotheek Partners, wat een mijlpaal!

Manon:

Nou, dat kan je wel zeggen. Wie had dat gedacht 10 jaar geleden? Ik zie ons nog zo zitten in de auto naar de KvK in Alkmaar. Daarna hebben we de bubbels opengetrokken en geproost op alle successen die zouden komen. We hadden echt geen idee wat er allemaal zou komen. En zie ons nou eens hier. Als ik dan terugkijk, ben ik ontzettend trots op wat we bereikt hebben!

Saskia:

Ja, absoluut. Het is echt bijzonder hoe alles is gelopen.

Saskia en Manon 10 jaar

Neem ons eens mee, hoe ontstond Apotheek Partners?

Saskia:

Het idee om apotheken te helpen ontstond al een half jaar eerder, in de zomer van 2013. Toevalligerwijs kwamen we op elkaars pad en hebben toen veel gesproken over de apotheekwereld zoals deze in die tijd was. We merkten dat apotheken behoefte hadden aan slimmere en efficiëntere processen in de apotheek en communicatie met de patiënt. Daarom besloten we Apotheek Partners te starten, met producten, diensten en trainingen voor apotheekteams om meer tijd te creëren voor zorg. Op 1 februari 2014 stapten we in de auto en reden naar de KvK in Alkmaar. Hier zetten we de handtekening en Apotheek Partners was officieel geboren! En dat was het begin van een interessante reis.

Wat spannend, want jullie begonnen helemaal uit het ‘niets’.

Manon:

Dat was echt reuze spannend! We hadden allebei nog een baan in loondienst. Ik bij een farmaceut, Saskia als bedrijfsleider in een ziekenhuisapotheek. Omdat we er vol voor wilden gaan, hebben we onze banen opgezegd. Daarom was het extra spannend, alle zekerheden van vaste inkomsten waren zomaar verdwenen. We geloofden heel erg in ons plan. Daar zijn we dan ook vol voor gegaan. En dat betekende het einde van een comfortabele periode, maar het opende ook de deur naar nieuwe mogelijkheden.

Wat was dan dat plan?

Saskia:

Eigenlijk vrij kort en bondig, en praktisch zoals we zijn. We wilden apotheken helpen om meer tijd te creëren om zorg te verlenen. In eerste instantie hebben we met veel apothekers gesproken om te weten hoe we daar invulling aan moesten geven. Want daar zit wel onze kracht: we kunnen goed luisteren. De output was veelzijdig; we schreven trainingen voor apotheekteams, hadden een tool om statistieken en cijfers uit de apotheek te genereren en inzichtelijk te maken, en we wilden Recept Locatie track & trace in de markt zetten.

Manon:

Het was een ambitieus plan, maar we waren vastberaden om het te laten slagen.

Als ik 1 woord vaak uit jullie mond heb horen komen, is het ‘focus’. Dit klinkt niet als focus.

Manon:

Goed punt, klopt inderdaad. Laten we het er op houden dat wij ook al doende wijzer zijn geworden. We deden echt van alles. Dus op een gegeven moment stonden we voor een T-splitsing: blijven we dezelfde koers varen of kiezen we voor één onderdeel. Toen hebben we ervoor gekozen om volledig te focussen op de ontwikkeling van software. Dit is een goede keuze geweest. Want focus is alles. Het is goed voor een product en door focus kan een product echt groeien. Nu geven we natuurlijk nog steeds wel trainingen bij de implementatie van Recept Locatie in apotheken en geven ook advies over de optimale inrichting van de apotheek en de communicatie naar de patiënt.

Saskia:

Het was een strategische beslissing om volledig voor Recept Locatie te gaan die onze koers definitief heeft bepaald.

We gaan even terug, want jullie hebben het steeds over Recept Locatie. Hoe is dat ontstaan?

Saskia:

In de voorbereidingen van Apotheek Partners zijn wij met verschillende apothekers in gesprek gegaan over de behoefte die zij hadden in de apotheek. Toen kwamen we bij een apotheek in Rotterdam. De apotheker kon gelijk antwoord geven op onze vraag. Hij liet ons Recept Locatie zien en vertelde dat hij op zoek was naar een track & trace-systeem voor zijn apotheek, maar dat alle bestaande oplossingen niet voldeden aan zijn eisen en wensen. Dus heeft hij Recept Locatie laten ontwikkelen. Er waren steeds meer apotheken die in die apotheek kwamen kijken voor andere systemen, maar gingen naar huis met Recept Locatie. Dus er waren vast veel meer apotheken die behoefte hadden aan dit systeem! Dus wij zijn het land in gegaan en er waren steeds meer apothekers die zeiden: dat willen we wel, maar wel met deze eisen en wensen. Deze wensen hebben wij vertaald in de software en zo is Recept Locatie gegroeid naar ruim 400 apotheken die er dagelijks gebruik van maken.

Manon:

En zo ontstond een product dat de behoeften van apotheken vervulde en hun processen optimaliseerde.

Manon en Saskia 10 jaar

Hadden jullie ooit verwacht een softwarebedrijf te runnen?

Manon:

Haha, nee nooit! Toen we startten wisten we eigenlijk niet zo veel van software, in tegenstelling tot de apotheek, daar wisten we echt alles van. We kwamen er al snel achter hoe leuk het is om met software te werken en wat je daar allemaal mee kan bereiken. De interesse was gewekt en werd steeds groter. Het was een onverwachte wending, maar wel een die ons enorm heeft verrijkt.

Als jullie terugkijken naar afgelopen 10 jaar, wat waren de grootste mijlpalen?

Saskia:

Heb je even? Want dat zijn er best een aantal. Alleen al de groei van 4 naar meer dan 400 apotheken. Als ik daaraan denk, voel ik me ontzettend trots. We hebben zo veel ontwikkeld. Toen we startten was Recept Locatie een heel basic systeem. Want de basis van een track & trace systeem kan je vrij snel bouwen. Maar dan komt de uitdaging: alle integraties met de AIS’en, meer dan 40 koppelingen met andere systemen in de apotheek, het continu uitbreiden van functionaliteiten, nieuwe modules en ga zo maar door.

Manon:

En laten we niet vergeten het team dat we hebben opgebouwd. Bijna alle teamleden hebben zelf in de apotheek gestaan. Dat maakt dat ze precies de processen in de apotheek kennen en daarmee apotheekteams heel snel en goed kunnen helpen. Onze relatiemanagers hebben alle apotheken afgelopen jaar gesproken, Recept Locatie geoptimaliseerd en geluisterd naar wensen van apotheekteams. De Servicedesk reageert binnen 1 minuut op alle chats die binnenkomen en wordt dan ook met ruim een 9 beoordeeld. En dan hebben we aan de achterkant nog mensen voor marketing en een techteam voor de aansturing van development.

Animatie van groei van Recept Locatie in Nederland

En de grootste uitdagingen?

Manon:

Tsja, naast mijlpalen heb je ook flinke uitdagingen. We hebben best wat hobbels gehad de afgelopen jaren. Het groeien van een bedrijf gaat niet zomaar, het gaat altijd met horten en stoten.

In het begin gaat de ontwikkeling razendsnel. Daarna moet je steeds meer keuzes maken in de prioritering van de doorontwikkeling. Wat logisch is, maar soms heb je dan geduld nodig. Daarbij hebben we ook een aantal jaren geleden getracht om Recept Locatie helemaal opnieuw te bouwen. Hier hebben we veel tijd en geld ingestoken en het resultaat ligt nu in de prullenbak. We waren zelfs zover gekomen dat we met apotheken pilots zijn gaan draaien. En hoe verder je komt, hoe pijnlijker het wordt. Dat was geen leuke periode en heeft ons heel veel slapeloze nachten gekost. Gelukkig zijn we nu een aantal jaren verder en zijn we verder gaan bouwen met onze ‘oude’ software. Dit hebben we volledig onder handen genomen en nog steeds. Dat gaat goed en zo komen er na dieptepunten ook wel weer hoogtepunten!

Hoe ziet de apotheekwereld eruit over 10 jaar?

Saskia:

Moeilijke vraag. Wat we op dit moment zien is dat apotheken als gevolg van het huidige vergoedingssysteem kampen met geneesmiddeltekorten en personeelstekorten. En dat terwijl de apotheek een veilige plek zou moeten zijn waar de apotheker en zijn team goede farmacotherapeutische zorg kunnen verlenen en hierover afspraken kunnen maken met andere zorgverleners. Door de tekorten op alle gebieden is de tijd om de patiënt een goed advies te kunnen geven over gezondheidsbevordering, preventie en leefstijl zeer beperkt. En zijn patiënten ontevreden of zelfs agressief.

Onze uitdaging zie ik erin om de communicatie tussen apotheek en de patiënt nog veel beter te maken. Door de perfecte communicatie over de status van een pakketje in het logistieke apotheekproces is de patiënt beter op de hoogte en zijn de verwachtingen duidelijk. Hierdoor zorgen we voor meer tijd in de apotheek en een blijere patiënt!

Track & trace heeft een hele centrale rol in de apotheek. Deze centrale rol kan nog veel meer verdiept worden, door nog meer te koppelen met andere systemen in de apotheek. Hierdoor kunnen we patiënten nog veel beter voorzien van informatie, waardoor de juiste patiënt, op het juiste moment, het juiste pakketje ontvangt, met de juiste begeleiding. En andersom; de interactie met de patiënt wordt steeds belangrijker. En als we hiervoor alle tools ontwikkelen en aanbieden, kan de apotheker met zijn team precies doen wat ze moeten doen: de beste farmaceutische zorg bieden in de wijk.

Manon:

Dit is een uitdagend perspectief waar we als Apotheek Partners graag een bijdrage aan willen leveren.

Het klinkt alsof jullie met mooie dingen bezig zijn.

Manon:

Dat klopt! Er staan veel mooie samenwerkingen en nieuwe ontwikkelingen aan te komen. Ook zien we dat er steeds meer apothekers ‘Mijn Recept Locatie’, onze track & trace tool voor de interactie met de patiënt, inzetten. En niet zonder succes! Het heeft even geduurd voordat het omarmd werd, vooral omdat dit helemaal nieuw is. Maar het is heel tof om te zien hoe steeds meer apotheken en hun patiënten het plezier ervaren, doordat er niet meer gebeld hoeft te worden naar de apotheek met een vraag.

Dus ik kan concluderen dat jullie na 10 jaar nog steeds met vol enthousiasme Apotheek Partners runnen?

Manon:

Nou en of! Elke dag weer beginnen we met veel plezier de dag. Als ik dan ons kantoor in kom lopen en alle leuke mensen weer hard bezig zie zijn, dat maakt ons blij. En we zijn dus nog lang niet klaar! Wij hebben een missie en die gaan we laten slagen. Hoe dan ook!

Saskia:

Absoluut! We hebben een geweldig team en samen blijven we streven naar verbetering en innovatie in de apotheekwereld.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid.
Published On: 1 February 2024 / By / Categories: Recept Locatie Blogs / Tags: , /

Kopje koffie drinken, digitaal of in de apotheek?

Manon Likkel

Manon Likkel

Eigenaar Apotheek Partners

Lees hieronder onze laatste blogs.

  • Velomedi koppeling

    9 December, 2024

    De stekker erin: Apotheek Partners en Velomedi zijn gekoppeld

  • Webinar Digitale Bestelbakje

    29 November, 2024

    Webinar Digitale Bestelbakje: nooit meer deelleveringen kwijt

  • Ontwikkelkamer op 25 november

    27 November, 2024

    In beweging met De Ontwikkelkamer: inzichten uit de laatste sessie