Het is altijd weer een enorme uitdaging om voldoende PREM’s binnen te halen. Je kent het wel: je moet een lijst genereren uit het AIS van patiënten die in de apotheek zijn geweest in een bepaalde periode en deze doorsturen naar de PREM-leverancier. Vervolgens worden al deze patiënten op 1 moment uitgenodigd om de PREM in te vullen. En dat terwijl deze patiënten lang niet allemaal recent in de apotheek zijn geweest. Hoe kun je de apotheek nu beoordelen als je er de afgelopen tijd niet eens geweest bent? Je wilt toch juist direct de patiënt een uitnodiging sturen na hun bezoek?

Dat kan anders!

Wij weten uit ervaring dat zo’n PREM veel tijd in beslag neemt omdat je moet voldoen aan de gestelde eisen (70 ingevulde vragenlijsten). Apotheek Partners heeft daarom een koppeling gerealiseerd tussen Recept Locatie en Feeddex en Qualiview. Deze koppeling levert de apotheek ontzettend veel op, want je kunt automatisch de PREM versturen direct nadat de patiënt in de apotheek is geweest en het pakketje is afgemeld in Recept Locatie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de patiënten: eerst uitgifte of herhaalservice. Deze data wordt verstuurd naar Feeddex of Qualiview die vervolgens deze patiënten gaan uitnodigen voor het onderzoek. Het PREM-dashboard gebruik je in Feeddex of Qualiview, de data wordt aangeleverd door Recept Locatie. Dit hele proces is volledig geautomatiseerd en dat levert voor jouw apotheek heel veel tijd op. Hoe handig? Er zit wel een maximum van 2 keer per jaar op. Want ja, we willen onze patiënten niet teveel spammen natuurlijk!

Ik wil deze koppeling!

Vind je de PREM tijdrovend en zie je dit veel liever geautomatiseerd? Dit kunnen wij voor je realiseren voor maar €10 per maand. Geïnteresseerd? Laat dan onderaan deze pagina je gegevens achter en wij zorgen ervoor dat de koppeling binnen 1 week actief is in jouw apotheek. Maak je nog geen gebruik van Recept Locatie? Neem dan ook contact op middels onderstaande formulier of meld je aan voor één van onze Recept Locatie webinars.

Financieel voordeel

Naast dat de PREM een goed beeld geeft van de patiëntbeleving, kent het ook financiële voordelen voor jouw apotheek. Apotheek Partners dook in het kwaliteitsbeleid van de drie grootste zorgverzekeraars. Zo biedt Zilveren Kruis bijvoorbeeld, mits je voldoet aan de gestelde eisen, een opslag van 1,5%. Bij VGZ en CZ word gewerkt met een puntensysteem waarbij meer punten gelijk staat aan een hogere opslag. De PREM is hierbij verantwoordelijk voor respectievelijk 25 van de 100 punten en 14 van de 50 punten. Dat is dus 25% of meer van het totaal aantal punten! Belangrijk dus!

Wat is de PREM ook alweer?

PREM (Patient Reported Experience Measure) is een meetinstrument om te weten hoe patiënten de geleverde zorg en service ervaren en waar kansen voor verbetering liggen. Er zijn PREMs voor verschillende zorgdisciplines door Stichting Miletus ontwikkeld en gevalideerd. Voor de apotheek is dat PREM Farmacie en is bedoeld om de kwaliteit van farmaceutische zorg te meten vanuit het perspectief van de patiënt. PREM-vragen zijn bijvoorbeeld: “Hoe ervaarde u de informatievoorziening van uw apotheek?” of “Luisterde uw apotheek goed naar uw klachten?”. Apotheken dienen minimaal 70 ingevulde vragenlijsten aan te leveren voor het onderzoek. De helft moet gaan over patiëntervaringen bij een eerste uitgifte van geneesmiddelen.

Published On: 24 september 2021 / By / Categories: Algemeen / Tags: , , /

Kopje koffie drinken, digitaal of in de apotheek?

Manon Likkel

Manon Likkel

Eigenaar Apotheek Partners

Lees hieronder onze laatste blogs.

  • Bezorging met de Clustermodule

    20 juni, 2024

    Efficiënter samenwerken met de Clustermodule: de toekomst voor apotheken

  • VGZ PREM Automatiseren met Recept Locatie

    19 juni, 2024

    VGZ apotheekprofielen 2025: hoe het werkt en wat je kunt automatiseren

  • 24-uur uitgifte automaat uit het kwaliteitsbeleid van Zilveren Kruis

    18 mei, 2024

    Kwaliteitsbeleid Zilveren Kruis: hoe het werkt en wat je kunt automatiseren